قیف فروش چیست؟
نوشته شده توسط : سید محمدرضا گلستان


در عالم امروز، رقابت برای فروش تولید ها و خدمات روز آپ تو دیت افزایش می یابد و کسب و کارها در ادامه رویه هایی برای جذب مشتری میباشند. شاید، در قبلی کیفیت کلام اول را میزد، اما امروزه بایستی در کنار کیفیت، گونه های نحوه های بازاریابی را هم برای جلب اعتنا مشتری بکار موفقیت. قیف فروش، یکی از‌از روش های مفید بازاریابی، برای جذب مشتری می باشد. ولی قیف فروش چیست؟ مزایا و عنایت قیف فروش برای حصول و کارها چیست؟ در پی به‌این سوال ها پاسخ خواهیم اعطا کرد.
قیف فروش چیست؟
قیف فروش (Sales Funnel) اصطلاحی هست دوره آموزش سئو در بازاریابی، برای فهم و شعور خوب روند و پروسه فروش در یک کسب و کار. قیف فروش مجموع پروسه و مسیری است که طی آن مشتری مقصود به یک مشتری حقیقی وواقعی تبدیل می شود. فرایند بازاریابی قیف فروش از یک سرنخ (لید) شروع میشود و تا تبدیل شدن سرنخ به مشتری بالفعل ادامه مییابد.
اما چرا به این مدل بازاریابی قیف فروش می گویند؟ قیف دو دهانه ورودی و خروجی داراست. دهانه ی ورودی گرانقدر هست و گنجایش زیادی داراست، ولی دهانه خروجی کوچک است و گنجایش آن کمتر می باشد. مباحث بازاریابی هم به این صورت می‌باشد. افراد زیادی با محصولات و خدمات بیزنس آشنا می شود اما تعداد بسیار اندکی از این جامعه هدف به مشتری حقیقی و واقعی تبدیل می‌شوند و اقدام به خرید تولید ها و خدمات می کنند، به همین علت اسم قیف را روی این مدل بازاریابی گذاشته اند.
مشتریان در مدل قیف فروش به سه مجموعه تقسیم می‌شوند، که هر مورد اصطلاحاتی دارند. این سه تیم مشتری عبارتند از:
Leads به معنای افراد راغب به کسب و کار و تولیدات و خدمات.
Prospects مشتری های بالقوه که شانس خریدار شدنشان بالاست را میگویند.
Customers مشتری های حقیقی وواقعی و بالفعل می باشند که از مال و خدمات خرید می کنند.
همانگونه که گفتیم؛ در روند قیف فروش با 3 دسته مشتری طرف هستیم، که از یک لید یا سرنخ شروع می شود و خط مش زمانبر تا مشتری واقعی شدن می پیماید.
کل کسانی که به محصولات، خدمات، کسب و کار و تبلیغات واکنش نماد می‌دهند یا به صورتی با بیزنس در مورد میباشند، جز سرنخ ها می باشند و در دهانه والا قیف قرار می‌گیرند.
گروه دوم مشتری های بالقوه هستند که احتمال دارد به مشتری حقیقی و واقعی تبدیل شوند. این مشتری ها در ‌میانه قیف فروش قرار می گیرند . این مجموعه به نوعی فیلتر شده اند و تعداد آن‌ها از سرنخ ها کمتر می‌باشد.

در مرحله آخری تعداد زیادی از مشتری ها با گذشتن از حایل فیلترهایی، از خرید منصرف می گردند، تا در نهایت مشتری هایی که از دهانه پایینی و باریک قیف عبور می کنند باقی بمانند. بدین مشتری ها مشتری حقیقی وواقعی می گویند.

ایده آل ترین وضعیت این هست که؛ به جای قیف فروش استوانه فروش باشد؛ یعنی تمام اشخاصی که می‌باشند به مشتری واقعی تبدیل شوند اما چنین چیزی غیر ممکن هست. پس نقش بازاریابان فروش محصول ها چیست؟ متخصصان بازاریابی باید درین فرآیند با راهکارهایی مشتری را به سمتی هدایت کنند که از دهان باریک قیف عبور کنند. این فعالیت با طریق هایی مثل: معرفی مزایای محصولات، مقایسه رقبا و … ایفا می‌گیرد. به عنوان کردن دیگر می بایست مشتری از دید ذهنی مهیا خرید خواهد شد.

در حالتی که تصمیم گرفته اید قیف فروش برای حصول و کارتان اجرا فرمایید؛ تصمیم بسیار هوشمندانه ای گرفته اید. برای اجرای قیف فروش، نباید به دنبال یک طرح از پیش تعیین شده باشید. زیرا؛ قیف فروش برای هر کسب و کاری گوناگون است. باید با کمک تصاحب کردن از متخصصین بازاریابی و استفاده از دانش خاص هر بیزنس، قیف فروش منحصر کسب و کار را راه اندازی کرد.

در صورتی سایت دارید برای آغاز توصیه می کنیم استارت یک استراتژی ساخت و ساز محتوا مناسب و حاذق برای دستیابی و کارتان بنویسید. بعد از آن در محتواهای خود شروع به پیاده سازی قیف فروش نمایید.

 

فرایند قیف فروش
یک لید یا افراد علاقمند به تولید ها و خدمات شما روند تحت را دنبال می کند تا به مشتری حقیقی و واقعی تبدیل شود.

 

تشکیل داد درایت و استحضار
برای اینکه مشتری، خریدار متاع یا خدمت خواهد شد، می بایست از آن دور اندیشی داشته باشد. مشتری می بایست از حضور تجارت آگاهی داشته باشد تا جذب آن شود . هیچ کسی قدرت این را ندارد که محصول را به کسی بفروشد که از آن آگاهی نداشته باشد. در این مرحله که یکی سخت ترین مراحل قیف فروش می باشد، باید به طرز های مختلف اقدام به جذب مشتری نمائید تا دیده شوید.

ایجاد علاقه و حصول اطلاعات
بعد از درایت مشتری از حضور کسب و کار، بایستی به آن ها اطلاعاتی درباره ی مزایای تولیدات از طریق تبلیغات داده شود. مشتری بایستی بداند؛ شما قرار است چه کار مفیدی برای او اعمال دهید تا به دستیابی و کارتان علاقمند گردد.

ارزیابی تولیدها و خدمات
در این مرحله مشتری، پس از اینکه احساس نیاز به تولید ها و خدمات پیدا کرد، آغاز به تحقیق آن ها می کند. برای اینکه در ارزیابی مشتری برنده شوید باید تبلیغات اثر گذار اعمال دهید و برتری های خود نسبت به رقبایتان را یاد آوری کنید. توجه داشته باشید هیچ وقت در این مسیر رقبایتان را تخریب نکنید. در صورتیکه صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید نوشته‌علمی جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی می تواند به شما کمک کند.

تصمیم گیری
این مرحله بسیار مهم می‌باشد. مشتری هنوز مردد است که از شما خرید کند یا نه؟ برای اینکه مشتری شمارا انتخاب کند، باید همه اطلاعات محصول را در چنگ او قرار دهید. به گونه ای که هیچ مسئله مبهمی برای او نمانده باشد تا بدون چاره خواهد شد برای یافتن پاسخ به سراغ رقبایتان برود.

اقدام به خرید
این مرحله وسیع ترین و مهم‌ترین مرحله قیف فروش می باشد. مشتریانی که به این مرحله رسیده اند، تصمیم گرفته اند از شما خرید کنند. اما هنوز یه خرده مردد هستند. باید با یک سفارش وسوسه برانگیز و مدبرانه مثل: تخفیف، اقساط و … آنان را مصمم به خرید فرمایید.

تبدیل به مشتری همیشگی و خرید مجدد
یکی‌از علل تداوم استحصال و کارها، داشتن مشتری های با مسئولیت و مستمر هست. درین مرحله با استفاده خدمات پس از فروش، حفاظت درست و … می توان مشتری حقیقی و واقعی را به مشتری دارای مسئولیت تبدیل کرد. در یک علم بازاریابی محافظت مشتریان دیرین بسیار اصلی تر و ساده تر از به دست آوردن مشتری جدید می‌باشد.

این مراحلی که گفته شد به صورت عمومی برای همه کسب و کار است اما بسته به موقعیت بیزنس می توان به آن ها مواردی اضافه کرد یا کم کرد.





:: برچسب‌ها: دوره آموزش سئو ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: